Deqi-Arawit wrote: ↑09 Jun 2024, 22:24
Amhara are hybrid of the Gallas, Gurages, Tigrians and Shanekella, even their language is not Semitic but Cushitic language with some minor semitics, They have nothing to do with Aksumite empire. The immediate people who are have the right to reclaim the axumite empire are the nobility in the north. Tigrayit which spoken in low land is more or less Geeze and culturally, it is the nobility who preserved axumite heritage
For instance, Lets take name surnames.
This is the names after the axumite abandoned the pagan religion and adopted judaism as their religion
Andertsion
Tekeletsion
Bokretsion
TEsfatsion
Adonai
Letetsion
Emahatsion
And this is the names after the empire adopted Christianity.
Gebremichael
Andemeskel
Tekelemichael
Weldegebriel
Andekiel
Teklekiel
Mengteab
Weldehawariat
the prevalence of these names among the amhara is almost zero. hence how can amhara be the heir to the axumite empire.
Amharas contribution is, they brought and adopted an Orthodox Church from Alexandria which promote laziness and discourage productivity. For instance, there are more day-off in the Ethiopian orthodox which unfortunately the nobility also adopted in their calendar..It is saint Michael day, you take off your work, it is saint Gabriel day, you take off....Nothing productivity but lay back la festa style like any other negro in Africa.
Deqi-Arawit:
I can’t tell from which book you quote here.
However, doesn’t just one word define your entire argument about Axum’s heritage? Restoration in the Restoration of the Solomonid Dynasty?
Those who rose to restore it didn’t deny it. Restoring is the opposite of denying. I remember hearing or reading Menghistu arguing Axum as the ancient base of Ethiopia that he was trying to defend that it be not undone. If so, doesn’t your argument about it put you on the same page with him when it comes to that portion of Ethiopia’s history?
Then again you are missing a crucial fact. The world has moved away a long time ago from the Slight of Moses and moved to Moses himself.
As someone who has done his homework of reading history, I advise you that you do not embarrass yourself by claiming history that was rebuked a long time ago.
Moses’ Slight was rebuked by Sigmund Freud in the eve of WWII. You continue to claim what was forensically rebuked then by him.
When you update yourself about it, you will start to ask why it is
ኢሳያስ አፍወርቂ instead of ኢሳያስ አፍወርቅ።
መለኮት እየቀረበህ ነዉ ኣሁን ስለ አክሱም ክርክር የጀመርከዉ?
መለኮታዊ ትምህርት ሀይለኛ መሆኑ በቅርቡ ተገልጦልኛል። ተገልጦልኛል ብዬ ኣስባለሁ ማለት ነዉ።
እጆችዋን ትዘረጋለች የሚለዉን ትንቢት ታስታዉሳለህ?
የተፈጸመዉ ወይም መፈጸም የጀመረዉ ህግሓኤ ሳይመሠረት በፊት ነዉ የሚባል ይመስለኛል።
ተፈጸመ መባልን ሲሰሙ ኤርትራ ዉስጥ ትንቢቱ የተጻፈዉ ለኛም ጭምር ነበር የሚሉ ሰዎች ኣይነሱም? ይነሳሉ ብዬ ኣስባለሁ።
እነሱ ሲነሱ የመለኮት ስምሪት ከርታታዉን ይሀዉ መልዓካችን ብለዉም የሚነሱ ይመስለኛል። መልዓክ ኣምላክ ያሰማራዉ ማለት ነዉ።
እንደዛ ዐይነት ሰዎች ኤርትራ ዉስጥ ሲነሱ ደቂ ዓራዊት ዱር ኣትቀርም። ፈርሃ መለኮት ሆነህ ከእነሱ ጋር ተቀላቅለህ ወደ አክሱም ትመለሳለህ።
ዓጼዉ ወደ ቤተሰብ ተመለሱ ሲሉ ኣኔክሴሽን ነዉ ብላችሁ ያመጻችሁት የመለኮት ኣኔክሴሽንን እልል ብላችሁ ትቀበሉ ይሆናል።
ስለዚህ ምክር እና ምክክርን እያሰብኩኝ ነዉ የኖብሊቲ ክርክራችሁን ያነበብኩኝ።
ሕማንቴስ የሚባል የኤርትራ ምሁር ኣንድ ጥያቄ ልጠይቀዉ እያሰብኩ ነበር። የኮቪድ ዘመንን እንዳሳለፈ ተስፋ ኣለኝ።
ጥያቄዉ ትንቢቱ የተፈጸመዉ ወይም መፈጸም የጀመረዉ ህግሓኤ ሳይመሠረት በፊት ነበር የሚባል ከሆነ የህግሓኤ ትግል በታሪክ መዝገብ ዉስጥ እንዴት ነዉ የሚገለጸዉ ወይም ዲፋይንድ የሚሆነዉ የሚል ነዉ።
የታሪክ መርዶ ነጋሪ መሆን የፈለኩት ኣይዴለም። የመለኮት ግላጼ ከኣቅሜ በላይ ሆኖ ለምክር እና ምክክር ከሆነ ነዉ።
ከመለኮት በታች ዘራፍ ዘራፍ እንዴት እንደሚገለጽ ፍንጭ የለኝም።
ስለ ኖብሊቲ ክርክራችሁ የሚጣሉት ሲከፋፋሉ ነዉ የተባለዉን ኣስታወሰኝ።
ኖብሊቲ የምትለዉ በኢትዮጵያ ባህል ጨዋ የሚባለዉ ዓይነት ይመስለኛል።
በኢትዮጵያ ጨዋ ባህል አባ ገዳዉ፣ አባ ገዳሙ፣ መኳንንቱ፣ መሳፍንቱ ይቅር እና እኔ ኖሩ ብዬ ንበሩ እየተባልኩ ያደኩኝ እረኛ ሰዉ ለራሱ መፎከር ይቅር እና ዘመዱ እንደማይፎክርለት ኣዉቃለሁ። የስጋ ዘመድ ያልሆነ ነዉ እዉነቱን የምፎክርለት። ሰዉ ለራሱ እና ለዘመዱ እንደምያዳላ ስለታወቀ።
ኣንተ የኣጼዉን የትምህርት ስንቅ ወስደህ የወጣህ ነህ። በኢትዮጵያ ጨዋ ባህል የዕዉቀት ስንቅ ሌባ ኣልልህም። ብችል እንድትመልስ በትህትና መጠየቅ ነዉ። ሳትመለስ ስንቁን መመለስ ኣይቻልም።
ትግርኛን ብችል ይህን ሁሉ በትግርኛ ነበር የምጽፍልህ። ኣማርኛ ከቻልክ ኣንብበዉ።