Ethiopian News, Current Affairs and Opinion Forum
Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 05 May 2025, 09:22

ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

'ካሕሳ ካሕሳ' ይብል እዚ ጥረ ካድረ፡
ዓዲ ምሩግ ኣትዩ ሃገር ዚወረረ፡

ነሽሓት ንጹሓት ብዘይሰዳድ ወረ፡
ንብረቶም ራስዩ ብዙሕ ዘዕገርገረ፡
ብገንዘብ ንጹሓት ማዕዶ ምስ ሰፈረ፡
ብዝተራስየ ገንዘብ ክዳን ምስ ቀየረ፡
ቍሩብ ምስ ‘ተማህረ’፡
ከምዝጠመየ ከልቢ ብሰንሰል ተኣስረ፡
ዉሕ ዉሕ እናበለ ብዙሕ እናገዓረ፡
'ካሕሳ ካሕሳ' ይብል ሕጂ ምስ ከሰረ።


'ካሕሳ ካሕሳ' ይብል ወዲ ኣረፋይነ፡
ብይን ሄግ ግሒሱ ብኣፉ ዝወዬነ።
ክንደይ ተማዒዱ ምስማዕ ዝኣበየ፡
ሕዪ መን ክሰምዖ ምሒር እንተእወየ።

‘ዶክተር” ኢየ እናበለ ይብል ካሕሳ ካሕሳ፡
ዓዱ ምስረኣያ ምሒር ተለዅሲሳ፡

ምኽሪ ምስማዕ ኣብያ ብቐንዱ ጠሪሳ፡
ልክዓ ፈሊጣ ምስወረዳ ኣበሳ፡
ሕዪ እንታይ ኪፍይድ ብኽያት ኾነ ጣዕሳ!

ደደቢት ደደቢት ግራት ኣቦይ ፍስሓ፡
ሩባ ሱር በቐንዱ መውዓሊ ናይ ኣሓ፡
ነቢሩ ብቐደም ክንፈልጦ ዓንተቦ፡
እንከየርከስዎ እዞም ኣረይቲ ኩቦ!


‘ፌደረሽን’ ኮነ ‘ኮንፌደረሽን’ ትብል፡
መኣስ ምስ ወጻእኻ ካብ ስያመ ‘ክልል’።
:mrgreen:

ሃገር ምዃን ማለት መኣስ ዋዛ ኾይኑ፡
ስግር ሩባ ኮይንካ ነናሻዕ ተዕነኑ፡
ፈለማ የድሊ ነቲ ዶብ ምእማኑ፡
ስለምንታይ ደኣ ኣብ ሄግ ተበይኑ፡
ናይ ማእከል ኮነ ናይ መስመር ደያኑ

ዓቲርና ብምሓዝ ሕድሪ ናይ ጀጋኑ፡
ስለዝፈለጥና ሃገር ምዉናኑ፡
ኣርኢናኹም ኢና ትዕቢትኩም መጠኑ።

ጊሓት ጊሓት ወትሩ እናጠረርካ ዶብ፡
ምስማዕ ዝኣበኻ ምስበልናካ ‘ዓገብ’፡
ድሕሪ እዚ ኩሉ ገድሊ ረኸብካ’ዶ መክሰብ፧

እስከ ሕድእ ኢልካ ኣስተንቲንካ ሕሰብ!

ሃገረ ኤርትራ ሃገረ ሰማእታት፡
ምዃና ፈሊጥካ ብርድኢት ፍልጠት፡
'ካሕሳ' እናበልካ ኣብ ክንዲ ምሕዉታት፡
ከም መጠን ጎረቤት፡
ትብህጎ እንተዀንካ ፍቕሪ ምስ ሕዉነት፡
ፈለማ የድልየካ ምምልካት ንዶባት፡
ጓል መገዲ ግደፍ ከይፈስሰካ መዓት፡
እዚዩ መትከልና ኤርትራዉያን ኣሕዋት፡
ስጋ እቶም ስዉኣት!


viewtopic.php?f=2&t=308857

viewtopic.php?f=2&t=359615

viewtopic.php?f=2&t=360690

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 05 May 2025, 11:41

Meleket wrote:
05 May 2025, 09:22
.....

‘ፌደረሽን’ ኮነ ‘ኮንፌደረሽን’ ትብል፡
መኣስ ምስ ወጻእኻ ካብ ስያመ ‘ክልል’።
:mrgreen:

.....

ሃገረ ኤርትራ ሃገረ ሰማእታት፡
ምዃና ፈሊጥካ ብርድኢት ፍልጠት፡
'ካሕሳ' እናበልካ ኣብ ክንዲ ምሕዉታት፡
ከም መጠን ጎረቤት፡
ትብህጎ እንተዀንካ ፍቕሪ ምስ ሕዉነት፡
ፈለማ የድልየካ ምምልካት ንዶባት፡
ጓል መገዲ ግደፍ ከይፈስሰካ መዓት፡
እዚዩ መትከልና ኤርትራዉያን ኣሕዋት፡
ስጋ እቶም ስዉኣት!


viewtopic.php?f=2&t=308857

viewtopic.php?f=2&t=359615

viewtopic.php?f=2&t=360690

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 06 May 2025, 11:28

Meleket wrote:
06 May 2025, 05:35
እስከ “ዓቐበቶም ክንገብረሉ ኩዳ” ፡ ግሩም ዛንታ ዲያቆን ዳንኤል ክብረት ብዛዕባ “ጽምዶ” ኣብዚ እንሄኩም ንበቡ .. ..

Meleket wrote:
21 May 2019, 09:50
ነቱይ ፍሉጥ ዛንታ “ማንቲለን ኣባጎብየን” ዲያቆን ዳንኤል ክብረት ብከምዚ ቀሪብዎ’ሎ። እቱይ ዛንታ ንኩነታት ጦቢያ እናተናከፈ ዝተዘንተወ እንተኰነ’ኳ ማእለያ ዘይብሉ ዓለምለኻዊ ሓቕታት ዝኸዘነ ብምዃኑ ንሕና’ዉን ፈለማ ንኣሕዋትናን ኣሓትናን ኣብ ምሕቋፍ ቀጺልና’ዉን ምስ ጎረባብትና ኣብ ንገብሮ ምውሳእ ዘይንመሃረሉ ኣይዀናን። ካብዙይ ኣይመሃርን ዚብል ሰብ እንተልዩ ግና ኅልናኡ ዝለመጸ ጥራሕ ኢዩ። ‘ወግዒ ኣቦይ ያሲን’ ብዚብል ርእስ ኣብታ ኡንኮ ጋዜጣና እቲ ልሙድ ዛንታ ንሕጻናት ቀሪቡ ከምዝነበረ ንዝኽር፣ እዙይ ሓዲሽ ዛንታ ግን ቅድም ሕጂ ዘይወጸ እንተደኣ ዀይኑ፡ ቐሚሞም ካልእ ግዜ ይቕርቡልና ይዀኑ እዮም ። በዚዀነ በቲ ንጸሓፊ ንስለ እቱይ መሃሪን መዓዲን ዝዀነ ፍሉይ ኣገላልጻኡ ሎሚዉን ብሽምናን ብሽምኩምን ነመስግኖ። ሰናይ ንባብ! :lol:

ማንቲለን ኣባጎብየን - ሓዲሽ ዛንታ
ሽም ኣባጎብየን ማንቲለን ከልዕል ከለኹ፡ ኩልኻትኹም ትዝክርዎ ውድድር ጉያኦም ኢዩ። ሕንዳውያን ነዙይ ልሙድ ታሪኽ፡ ነገር ጣቋ ኣይርእይዎን። ኣባጎብየ ነዚ ውድድር ወይ ቅድድም ጉያ ዝተዓወተት፡ ብክእለት ዘይኾነስ ኣብ ልዕሊ ፈታዊኣ ብዝሰርሓቶ ተንኾል ኢዩ ይብሉ። ክልቲኦም ኣብ ሓደ ዱር ወይ ጫኻ ተሰማሚዖምን ተፋትዮምን፣ ተደጋጊፎምን እናተማኸሩ ዚነብሩ ኣእሩኽ ነበሩ። እቲ ቅድድም ወይ ውድድር ዝተዳለወ’ዉን ንምዝንጋዕን ኣካላት ንምሕናጽን ደኣ እምበር ንጽልእ ኣይነበረን ይብሉ ህንዳዉያን ተረኽቲ።

እንተኾነ ግዳ “ዘራጊ እንከሎ ጽሩይ ማይ ነይስተ” ከምዚበሃል፣ ሓንቲ ኣባጎብየ ብዝሰርሓቶ ሸርሒን ተንኾልን ኣብ ሞንጎ እንዳ ማንቲለን እንዳ ኣባጎብየን ጽልኢ ነገሠ። “ማንቲለ ነቲ ቅድድም ምሰዓረት ኔራ። ኾይኑ ግን ኣባጎብየ ኣመና ድሕሪት ተሪፋ ብምንባራ ማንቲለ ንዓርኻ ነባጎብየ ገዲፋ ክትምርቀፍ ኣይደለየትን። ‘ዓርከይ ኣባጎብየ ሓደ ጸገም እንተጋጠማ’ከ’ ቢላ ብዛዕባ ድሕነት ኣባ ጎብየ ሓሲባትላ።” ይብሉ ሕንዳዉያን ነቲ ዛንታ ከጸባብቑ። “ማንቲለ ከም ኣባጎብየ ‘ብኣውዲቕኻ ምሕላፍ’ ኣይትፍለጥን፣ እንታይ ደኣ ‘ሂዝካን ተተሃሂዝኻን ተደጋጊፍኻን ኣብ ምሕላፍ’ ኢያ ትአምን።” ቢሎም ይዉስኽሉ።

ማንቲለ ኣብ’ቲ ውድድር ዝደቀሰት ከም’ቲ ንመዋዕል ሽማ ዝጸለሞ ብትዕቢትን ‘ማንም ከርክበኒ ኣይክእልን ኢዩ’ ብዚብል ናይ ብደዐ ስምዒት ዘይዀነስ፤ ንኣባጎብየ ክትጽበይ ቢላ ኢያ። ታሪኽ በብመልኽዑን በብወገናቱን ከምዚዝንቶ፤ ነቱይ ልሙድ ዛንታ ምሂዞም ዘዘንትዉ ኣባጎብየታት ኢዮም። ‘ንሕና ንማንቲለ ክንቅድም ደሊና ዘይዀነስ ደቂሳ ስለዝነበረት ከይነበራብራ ቢልና ኢና’ ይብሉ። ከምዚ ንርእዮም ነቱይ ታሪኽ ማንቲለታት ኪጽሕፍዎን ኣባጎብየታት ኪጽሕፍዎን ክንድዚ ዓቢ ፍልልይ ይረኣ ኢዩ።

ምስ ደቀስኻ ኣብ ጸገም ምዉዳቅ፡ ኣብ ማንቲለ ኣይተጀመረን። እቲ ዓቢ ናይ እምነት ሰብ ኖኅ’ዉን እንተዀነ፡ ወይኒ ሰትዮ ምስ ደቀሰ’ዩ፡ ወዱ ካም፡ ዕራቕ ኣቦኡ ዝረኣየ። ካብ ሓዊ ናይ ሰዶም ንስክላ ዝተረፈ ሎጥ’ዉን እንተዀነ፡ ወይኒ ብብዝሒ ሰትዩ ምስደቀሰ’ዶ ኣይዀነን ደቁ ካብኡ ዝጠነሳ።

ማንቲለ’ዉን ከምኡ ኢያ ኰይና። እታ ሞሳ ዘይትመልስ ኣባጎብየ ብክእለት ዘይዀነ ብሸፈጥ ክትስዕር ስለዝደለየት፣ ንኣኣ ክትጽበይ ድቃስ ንዝጠለማ ንማንቲለ ከየበራበረት፡ ብጎድና ሰላሕ ቢላ ብምሕላፍ ነቲ ውድድር ተዓዊታ። ዓወት ደስ ዚብል እቲ ውድድር ሰላማዊ ኪከዉን ከሎ ጥራይ ኢዩ። ተንኾልን ሸፈጥን ኣብ ዘለዎ ውድድር፡ ሓደ ዚስዕር ነቲ ካልኣዩ ሰዊኡን ገንሸል ጌሩን’ዩ። ከምዚ ክንዲዝዀነ ሕንዳዉያን “ወዲሰብ ንረሓጹ፣ ጸዓቱ፣ ጉልበቱ፣ ገንዘቡ፣ ፍልጠቱን ጊዜኡን ሰዊኡ እምበር ንብጻዩ ሰዊኡ ኪስዕር ኣይግባእን ኣየጸብቐሉን’ዉን” ይብሉ። ሓቖም ድማ ኢዮም።

ንሕናዉን እንተኾንና ሓደ ብሔር ነቲ ካልኣዩ፣ ሓደ ፓርቲ ነቲ ካልእ፣ ሓደ መራሒ ነቲ ካልእ፣ ሓደ እምነት ነቲ ካልእ፣ ሓደ ሸቃጢ ነቲ ካልእ፣ ሓደ ምሁር ነቲ ካልእ፣ ሓደ ኣገልጋሊ ነቲ ካልእ፣ ሓደ ስነጥበባዊ ነቲ ካልእ፣ ሓደ ደራሲ ነቲ ካልእ፣ ሓደ ሃብታም ነቲ ካልእ፣ ሓደ ብኣል ሥልጣን ነቲ ካልእ እናሠውኣን ገንሸል እናገበረን እንተሰዓረ መኣስ ደስ ይብለና ዀይኑ። ነዚን ከምዚን ደኣ’ሞ ነፍሶም ይምሓሮ ዉሩይ ደራሲን ገጣሚን ነፍስኄር ከበደ ሚካኤል
ሓደ መብራቲ ፋኑስ ዝዀርዐ ብግብሩ፡
ባእሲ ምስ ብርጭቆስ ሰኣን ልቡ ጌሩ። ወዘተ ብዚብል “ፋኑስን ብርጭቆን” ብዝተሰምየት ጥንታዊት ዉርይቲ ነዋህ ግጥሞም ጌሮም ምዒዶምና እንዲዮም! ፋኑስ ወይ ‘ቪትሮማክስ’ ንብርጭቆ ገንሸል ጌሩ ክዕወት ኢየ ቢሉ ብምብጋሱ ወዮ ፋኑስ ብሆቦብላ ንፋስ ከምዘይነበረ ዀይኑ ከምዝተደምሰሰ ብጥበብ ሃቢሮምና ኔሮም።

ኣብ ታሪኽና ከምንዕዘቦ ሓደ ሕዝቢ ነቲ ሓደ ድሒኹ፣ ንባህሉን ታሪኹን ደማሲሱ፣ ንነገሥታቱን መዃንንቱን ቀይዱ፣ ንሃብቱን ንብረቱን ዘሪፉ፣ ንደቁን ኣንስቱን ጓዕጺጹ፡ ዝኸበረሉን ዝገነነሉን ታሪኽ ማእለያ ዘይብሉ ኢዩ። ሓደና ምስቲ ካልኣይና ብሓንሳብ ምንባር ጥራይ ዘይዀነ ሓደና ነቲ ካልኣይና ሠዊእና ዝተዓወትናሉ ታሪኽ መሊኡና ኢዩ። በካልእ ሸነኽ ንሕና ናይ ሕጂ ወለዶ ኢትዮጵያዉያን ዝተሰራህና፡ ኣብዉሽጢ እዛ ሃገር ከም ውጽኢት በብዘመናቱ ብዝተገብሩ ኵናትን ውግኣትን ምዃኑ ክንዝንግዕ ኣይግባእን። ነዚን ከምዚን ዝኣመሰሉ ታሪኻት ኣብ’ዚ ዘመንና ዓቢ ክብሪ ረኺቦም ይትረኹ ኣለዉ።

ክስቶ ዝተባህለ ብሔር ገዚኡካ’ሎ፣ ኣሲሩካ’ሎ፣ ዘሪፉካ’ሎ፣ ጨቝኑኻ’ሎ፣ ሸይጡካ’ሎ እናበሉ ዚዝንተዉ ታሪኻት ቃልዕ ይዝረቡ ኣለዉ። ሓዲሽን መጻኢን ወለዶ፡ ታሪኽ ቂምታ ሰኒቁ፡ ስኑ እናሓርቐመ ንኪነብር ዚድርኹ መጻሕፍቲ’ዉን ይሕተሙ ኣለዉ። እዚን ከምዚን ዝኣመሰሉ ታሪኻት ኣብ ሃገርና ጥራሕ ዚረኣዩ ክስተት ኣይዀኑን፣ ኣብ ሃሃገሩ በብዘመናቱ ንሕዝቢ ዓለም ዘጓንፉ ጸገማት ኢዮም። ኣብ ዓዲ እንግሊዝ እንተኸድና ሕዝብታት ዌልስ፣ ስኮትላንድን ኣየርላንድን ኣብ ልዕሊ ህዝቢ እንግሊዝ ከምዙይ ዓይነት ጥርዓን ኣለዎም። ኣብ ዓዲ ኣሜርካ፡ ኣፍሪቓዉያን ኣሜሪካዊያን ዚበሃሉ ዘርኢ ካውካስ ኣብ ልዕሊ ጸዓዱ ከምዚ ዓይነት ጥርዓን ዘለዎ ዛንታ የዘንትዉ ኢዮም። ኣብሮጂያን ደቂ ኣውስትራሊያ’ዉን ኣብ ልዕሊ ጸዓዱ ኣውስትራሊያ’ዉያን ማእለያ ዘይብሉ ጸገማት ዝረኣዩለን ዘመናት እናዘከሩ የዘንትዉ።

ኣኣብ ዓዱ ኣደዳ መሥዋእትነት ዝኾኑ፡ ኣደራዕን መኸራን ዚጸገቡ ሕዝብታት ኣለዉ። ሃገሮም ክትዓብየሎም፣ ሃብቲ ክትድልብ፣ ነጻነት ኪዕተር፣ ምዕባለ ኬጉላዕልዕ ዝጸዓሩን ዝተግሑን ግን ድማ ብተጻዩ ‘ካብ ዘገልገለ ዘውደልደለ’ ከምዚበሃል “ንሶም ብጥሙዮም ካልኦት ሓርጋፋት ጥራሕ ኪበልዑን ሃነፍነፍ ኪብሉን ኪርእዩ” ተፈሪድዎም ኣደራዕን መኸራን ዚጸገቡ ዜጋታት ማእለያ የብሎምን። እዚኣቶምን ከምዚኣቶምን የዋሃን፣ ቅኑዓትን ንነገራት ብናይ ተንኾልን ሽርሒን ዓዒንቲ ስለዘይጠመቱ፡ ኣደራዕ ዝጸገቡ ሕዝብታት ኣለዉ። ኽንዲዝኾነ’ዉን ታሪኽ እዚኣቶም እንተተዘንትዩ፣ ዝወረዶም ኣደራዕ እንተተሪኹን ጋሕዲ ወጺኡ መታን ሓዲሽን መጻኢን ወለዶ ትምህርቲ ኪሰንቐሉ እንተተገብረ እንታይ ኣበር ኣለዎ፧ ንሳቶም ነቲ ኣደራዕ ኣብ ዝባኖም ከጽሕዩ ብጸጋ ዝተጻወርዎስ ንስኻትኹም እንታይ ደኣ ዀይንኹም ኢኹም እዙይ ክዝንቶ ከሎ ጸላዕላዕ ዚብለኹም፧ ነዚ ሓቂ ክንሃድመሉ ይከኣለና ዲዩ፧ ካልኦት ሕቶታት’ዉን ይስዕቡ ኢዮም።

ብርግጽ ካብ ሓቂ ምህዳም ኣይከኣልን ኢዩ። ናይ ትማልን ቅድሚ ትማልን ቅድሚኡ ዝነበረን ታሪኽና እቲ ሰናይ ከምኡ’ውን እቲ ገስረጥ ታሪኽና ኩሉ ብዘይሕብእብእ ተቐሊኡን ተገሊሁን ጋህዲ ኪከውን ይግባእ። ነቱይ ብርታዔና ሓቝፍና ንድኽመታትና’ዉን ነቒፍና መታን ምጎዓዝ ክንኽእል፡ ኣጸቢቕና ናይ ትማሊን ቅድሚ ትማሊን ቅድሚኡ ዝነበረን ታሪኽና ክንፍትሽ ይግበኣና። ቐንዲ ምክንያት መፈተሽና ድማ ‘ዕላማ’ ኢዩ። ዕላማና ቂምታ ንምኽዛን፡ ዓይኒ ንዘጥፈኣ ዓይኑ ክንግስሞ፣ ስኒ ኪሽረፍ ንዝገበረ ስኑ ክንጉዕምሞ ዚድርኽ፡ ሕጊ ሐሞራቢ ንምትግባር እንተደኣ ዀይኑ፡ ንጨቋኒ ብጨቋኒ፣ ንገፋዒ ብገፋዒ፣ ንገዛኢ ብገዛኢ ካብ ምትካእ ዝሓለፈ ካልእ ትርጉም የብሉን። ንትሕዝቶ ጽሑፍ ናይቲ ፊልም ከይቀየርካ ነቶም ተዋሳእቲ ከም ምቕያር ኢዩ ዚቑጸር። ትማል ኣምሓሩ ንዝዓየይዎ ድራማ ሎሚ ደቂ ኦሮሞ ኪዓይዎ፣ ትማል ተጋሩ ንዝተዋስእዎ ድራማ ሎሚ ደቂ ወላይታ ኪዋስእዎ ምግባር ንዝኣረገ ፊልም ብሓደሽቲ ተዋሳዕቲ ኪዕየዪ ከሎ ከም ምርኣይ ኢዩ።

ዕላምኡ ካብቱይ ናይ ትማል ቅድሚ ትማልን ቅድሚኡን ዝነበረ ምትሕንዃልን ምንቝቛርን ትምህርቲ ብምውሳድ ንናይ ሎሚ ኣካይዳ ናብ ምድግጋፍን ምርድዳእን፣ ምትሕግጋዝን ምትሕቁቛፍን ምቕያር እንተኰይኑ ግን ‘ኣ ሰ ይ’ ዘብል ኢዩ። ሕንዳዉያን ንካልኣይ ክፋል ዛንታ ኣባጎብየን ማንቲለን ከምዙይ ቢሎም የዘንትዉልና።

ድሕሪ ነዊሕ ወለዶታት ክልተ መንእሰያት ኣባጎብየን ማንቲለን ኣብ ትሕቲ ሓደ ገረብ ተራኸቡ። ናይ ኣቦታቶም ታሪኽ ቂምታ’ዉን ኬዕልሉ ጀመሩ።

“ ንምዃኑ ግን ስለምንታይ ኢዮም ስድራይን ስድራኻን ዘይራኸቡ ስለምንታይ’ከ ኢዮም ዚጻልኡ፧” ኪብል ኣባጎብየ ንማንቲለ ሐተቶ። ሓቁ ድማ ኢዩ፡ ገለገለ ጉዳያትን ነገራትን ይዀኑ ከምዘለዉ እምበር፡ ስለምንታይ ይኾኑ ከምዘለዉ ንፈልጦ ጉዳይ የሎን።

“ቀደም ቀደም ብጥንቲ ኣባሓጎይን ኣቦሓጎኻን ናይ ጉያ ቅድድም ጌሮን ኔሮም። እቲ ጥንታዊ ኣቦሓጎይ ጎይዩ ጎይዩ ንኣቦሓጎኻ ቀዲምዎ። ዀይኑ ግን ንኣቦሓጎኻ ብኽንድቲ ኣዚዩ ርሕቐት ጠንጢኑ ኺከይድ ኣይደለየን። ንሓደ ጠንጢንኻን ረጥሪጥኻን ምኻድ ቂምታ እምበር ደስታን ባሕታን ኣይፈጥርን ኢዩ። ክንዲዝዀነ’ዉን ነዚ ተረዲኡ ኣቦሓጎይ ኣብ ትሕቲ ጽላል ሓደ ኦም ኮፍ ኢሉ ነቦሓጎኻ ኣባጎብየ ምጽባይ መረጸ። እቱይ ግዜ እና ነዉሖ ምስከደ ድማ ኣቦሓጎይ ማንቲለ ረብሪቡ ኣብ’ቲ ኮፍ ኢሉሉ ዝነበረ ድቃስ ጠለሞ።

እቲ ጥንታዊ ኣቦሓጐኻ ኣባጎብየ’ዉን ጎሰስ እናበለ ናብ ኣቦሓጎይ ማንቲለ ምስበጽሓ፣ ኣቦሓጎይ ማንቲለ ከምዝደቐሰ ረኣየ። ኣቦሓጎኻ ኣባጎብየ’ዉን ሰላሕ ኢሉ ድምጺ ከየስመኣ ብምሕላፍ ነቦሓጎይ ማንቲለ ከየበራበረ ብምሕላፍ ቀዲምዎ። ጥንታዊ ኣቦሓጎኻ ዝተዓወተ ብሳላ መሥዋእትነት ጥንታዊ ኣቦሓጎይ ብምዃኑ ስድራቤታትና ቂምታ ቋጺሮም። ኣብ ልዕሊኦም ንዝተገብረ ሸፈጥ’ዉን እንኪሓስቡ ጸላዕላዕ ኬብሎም ጀመረ” በሎ መንእሰይ ማንቲለ።

እቲ መንእሰይ ኣባጎብየ ንተግባር ገዛእ ኣቦሓጎኡ ፈንፈኖ ኣሕረቖ’ዉን። “ሓቂ ኢዩ፣ ሓደ ብመሥዋእትነት እቲ ሓደ ኪስዕር ኣይግብኦን ኢዩ። ንነፍስኻ እምበር ከመይ ኣቢልኻ ንካልኦት ትሥውእ’ከ፧ ከመይ ጌሩ ይገብረልኻ፧ ኣቦሓጎታትና ተጋግዮም ኢዮም። ንሕና ግን ንጌጋኦም ክንደግም የብልናን” በለ ኣባጎብየ።

“እዙይ እኮ ሓንሳብ ዝተፈጸመ ተግባር ኢዩ፡ ብከመይ’ከ ክትቅይሮ ትኽእል፧” በለ መንእሰይ ማንቲለ።

“ከመይ’ከ ዘይንቕይሮ ንቕይሮ እምበር” በለ ኣባጎብየ። “ዘይልወጥ ኡንኾ ፈጣሪ ጥራይ ኢዩ። ነቱይ ናይ ቐደም ታሪኽ ከምዚርሳዕ ዚገብር ሓዲሽ ታሪኽ ብምስራሕ ነቱይ ሕማቕ ታሪኽ ክንቕይሮ ንኽእል ኢና፤ ዐዋጅ ብዐዋጅ፣ ዓወት ብካልእ ዓወት፣ ታሪኽ ‘ዉን ብካልእ ታሪኽ ይትካእን ይሰዓርን ይእረምን ኢዩ።” ብምባል ኣባጎብየ ኣብ’ቲ ከዉሒ ድርዑ ርእሱ ብምውጻእ ኣቐልቕል ኣበለ።

“ሕራይ፡ ከመይ ጌርና ኢና’ከ ክንቕይሮ፧” ብምባል ማንቲለ ሓተተ።

“ኣነን ንስኻን ኢና ነዚ ክንቕይር ንኽእል። ንሕና ካብቶም ቀዳሞትና ነቲ ሰናይ ሰናይ እምበር ንካልእ ክንወርስ ግዴታ የብልናን። ንሳቶም ኣብቱይ ዘመኖም ኔሮምስ ነቱይ ሰናይ ቢሎም ዝሃሰብዎ ተግቢሮም ሃሊፎም ኢዮም። ሕጂ ኣብዙይ ሰዓት ክንርእዮ ከሎና ድማ እቱይ ገለ ተግባሮም ጌጋ ኾይኑ ተረኺቡ። ንሕና’ዉን ኣብዙይ ዘመንና ክንነብር ከሎና ሰናይ ዘበለ ተግባራት ንዕየይ። ንሳቶም ናብዙይ ዘመንና መጺኦም ክነብሩ ከምዘይክእሉ፣ ንሕናዉን ናብቱይ ዘመኖም ኬድና ክንነብር ኣይንኽእልን ኢና። ነቱይ ዝሃለፈ ቅድድም ረስዓዮ። ሕጂ ኣነን ንስኻን ኣብ ሓዲሽ ቅድድም ሓዲሽ ታሪኽ ነመዝግብ።” በለ ኣባጎብየ።

“ሓቕኻ ኣሎኻ” በለ ማንቲለ። “መዋእልካ ነቱይ ናይ ጥንቲ ጥራሕ እናዘከርኻን እናማረርኻን ምንባር ትርጉም ኰነ ጠቕሚ የብሉን።”

እዙይ እናዕለሉ ከለዉ ኣብ ሞንጎ እንስሳታት ዚግበር ቅድድም ወይ ውድድር ጉያ ዚሕብር ዜና ኪቃላሕ ሰምዑ። ክልቲኦም ብሓንሳብ ኪወዳደሩ’ዉን ተመዝገቡ።

እቱይ ቕድድም ካብ ንጉሥ እቲ ጫኻ ዝኾነ ካብ ሰፈር (ቦፑ) ተበጊሱ ክሳብ ሰፈር ኣዛዚ ፖሊስ እቱይ ጫኻ/ዱር ዝኾነ ሰፈር (ሮሆ) ዚበጽሕ ኢዩ። እቱይ ውድድር ዚካየደሉ መገዲ ጎላጉል፣ ስንጭሮ፣ እምባን ኩርባን፣ ዱርን ሩባን ወዘተ ይርከቦ። እቶም ተቀዳደምቲ ዓወት ኪዓትሩ ነዙይ ኩሉ ኪሰግሩ ይግባእ።

ንጽባሒቱ ቅድድም ተጀሚሩ። ንጉሥ እቲ ጫካ/ዱር ናይ መበገሲ ፋጻ ምስ ኣፋጸየ ማንቲለ ብናሕሪ ተሓንበበ። ከም ኣቦሓጎኡ ግን ንበይኑ ኣይነበረን። እንታይ ደኣ ንኣባጎብየ ኣብዝባኑ ሓዚሉ ወይ ሓንጊሩ ኔሩ። ቁሩብ ድኻምን ጸቕጢን እንተተሰምዖ’ዃ ሓዲሽ ታሪኽ የመዝግብ ስለዝነበረ ሕጉስ ዀይኑ ነቲ ጸገም’ዉን ኣይዘከሮን። ማንቲለ ኣብቱይ ሩባ ምስበጽሓ ካልኦት እንስሳታት ቀዲሞሞ ጸኒሖም ኣብኡ ረኸቦም። እንተዀነ ግዳ እቱይ ማይሩባ ኣዚዩ ዛሕሊ ስለዝነበሮ ነቲ ቐዝሒ ተጻዊሩ ኪኣትዎ ዝደፈረ ተቀዳዳሚ እንስሳ ኣይነበረን። ገሊኣቶም ዕምቖት እቲ ማይ ክግምቱ ስለዝኸበዶም ፈሪሖም ኣብ ገምገም እቱይ ሩባ ደዉ በሉ።

ማንቲለ’ዉን ኣብቱይ ደንደስ ምስ በጽሐ ደው በለ። ሽዑዑ ኣባጎብየ ዘሓጉስ ብስራት ዝሓዘ ሃሳብ ኣፈልፈለ። “ሕጂ ግደይ ኢዩ። ጌጋ ናይ ኣባሖጎይ ዝእርመሉ እዋን ሕጂ ኢዩ” በለ ንማንቲለ።
ብቕጽበት’ዉን ኣባጎብየ ንማንቲለ ሓንገሮ ወይ ሓዘሎ። በተን ጸፋሕቲ ኣእጋሩ እናሓንበሰ’ዉን ናብቲ ሩባ ተደቕደቐ። ማንቲለ’ዉን ኣብ ዝባን ኣባጎብየ ተሓንጊሩ ብሐጎስ ነቱይ ሩባ ክጨዶን ክሰግሮን ከሎ ንዓሣታት እቱይ ሩባን ንኣእዋፍ ሰማይን ዚምስጥ መዝሙር ይዝምር ነበረ። ኣብ ሞንጎ ኣባጎብየን ማንቲለን ዝነበረ ቂምታ ተፋሒቑን ተደምሲሱን ሓዲሽ ታሪኽ ይምዝገብ ምንባሩ ዝረኣዩ ካልኦት እንስሳታት ኣብ ማዕዶ እቱይ ደንደስ ሩባ ተዓንዲም ተረፉ።

ኣባጎብየ እናሓንበሰ ነቱይ ሩባ ሰጊሩ ኣብ ደንደስ ሩባ ብሰላም በጽሐ። ማንቲለ’ዉን ካብቱይ ተሓንጊርዎ ዝጸንሓ ብሰላም ናብ ባይታ ወረደ። ሕጂ ድማ ብግዲኡ ነባጎብየ ሓንጊሩ ናብ ሰፈር ፖሊስ እቱይ ጫኻ ናብ መንበሪ ስፍራ (ሮሆ) በጽሓ። ኣብቱይ ውድድር መዛዘሚ ስፍራ ኣብ ምብጻሕ ዝቐደሞም ወላ ሓደ ኣይነበረን።

ንጽባሒቱ ሥነሥርዓት ምዕዳል ሽልማት ወይ ብልጫ ተዳለወ። ፕረዚደንት እቱይ ጫኻ ሼሩ ሼር ክሃን ናብ መድረኽ ደየበ። ንማንቲለን ንኣባጎብየን ማእለያ ዘይብሉ ብልጫን ስልማትን ሃቦም። እዙይ ብልጫታት ዝተወሃቡ፡ ቀዳሞት ስለዝወጹ፣ ሬከርድ ስለዝሰበሩ፣ ስለዝተሓባበሩ፣ ብሓደ ቃል ታሪኽ ስለዝቐየሩ ዝተዋህቦም ነበረ።

ድሕሪ ምዕዳል ስልማት ሼሩ ሼር ክሃን ከምዙይ በለ “ኣሕዋተይ ቅድሚ ዘመናት ኣባሓጎ ኣባጎብየን ማንቲለን ከምዚ ሕጂ ቅድድም ጉያ ጌሮም ኔሮም። ኣብቱይ ሰዓት እቱይ ግን እቲ ሓደ ኣብ ልዕሊ እቱይ ሓደ ብዝገበሮ ሸፈጥን ተንኾልን ተዓዊቱ ኔሩ። እቱይ ሓደ ነቱይ ካልኣዩ ገንሸል ጌሩ’ዩ ተዓዊቱ፣ ነቱይ ሽልማት ድማ በይኑ ወኒኑ። እዙይ ግን ብዘይኻ ቂምን ቅርሕንትን ምፍጣር ንማንም ኣየርበሐን። ሕጂ ግን እነሄ ደቂ፣ ደቂ፣ ደቂ ደቆም ነዙይ ታሪኽ ኣብ ቕድሚ ዓይንና ቐይሮሞ ኣለዉ። ኣብቱይ እዋን እቱይ፡ እቲ ሓደ ድኽመት እቱይ ሓደ ብጻዩ ተጎዝጕዙ ሰዓረ። ሎሚ ግን ብርታዔ እቱይ ሓደ ምስ ብርታዔ እቱይ ካልኣዩ ተሳንዩን ተወሃሂዱን ክልቲኦም ሰዓሩ። ኣብቱይ ናይ ቀደም “ኣውዲቕኻ ምሕላፍ” ነበረ፤ እጂ ግን ‘ሒዝኻን ተተሓሒዝኻን ተደጋጊፍካን’ ምሕላፍ ጋህዲ ኾነ። ቐደም ብድኽመት እቲ ሓደ፡ እቱይ ካልኣዩ ረቢሑ፣ ሕጂ ግን ካብ ድኽመት ሕድሕድ ትምህርቲ ወሰዱ። እቱይ ሓደ ነቲ ካልኣዩ ኪሕንኩልን ኬሰናኽልን ዘይዀነስ ንኪዕወት ብምሕጋዝን ብምትሕግጋዝን ክልቲኦም ሰዓሩ።”

ነዙይ ዝሰምዑ ኩሎም እንስሳታት ድማ እቱይ ጫኻ ክሳብ ዚናወጽ ብልቢ ኣጣቕዑ።

©ዳንኤል ክብረት
http://www.danielkibret.com/2011/11/blog-post.html

:mrgreen:
ፍሱሕ ቕንያትን ዋዜማን በዓል ናጽነት ኤርትራና!

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 06 May 2025, 11:32

Maxi wrote:
09 Dec 2018, 16:05
:lol: :lol: :lol: :lol:

ህወሃት የፕሬዘዳንት ኢሳያስን ጫማም ልሰንም ቢሆን ኢሳያስ ይቅርታ እንዲያደርግልን እንማጸናለን ሲል አባይ ጸሃይ ተማጸነ!!!! :lol: :lol: :lol:
"ባለፈው ላይ አንኑር ያለፈው አልፍል፡፡ የትግራይ ህዝብ ረስቶታል፣ ህወሓት ረስቶታል፣ ኢህአዴግ ረስቶታል፣ ፕሬዚዳንት ኢሳያስ እባክዎ እርስዎም ይርሱት እና ይቅርታ ያድርጉል " አቶ አባይ ፀሀዬ።
Please wait, video is loading...
Please wait, video is loading...
Meleket wrote:
06 May 2025, 11:20
Meleket wrote:
10 Dec 2018, 10:22
ነጣ እይታ በጥሁፉ ርእስ ዙሪያ

አሄሄ፣ ጉዳዩ’ኮ ያንድ ኤርትራዊን ጫማ በመላስ ይቅርና የያንዳንዱን ኤርትራዊ ጫማ በመላስም ይቅር የሚባል አይደለም፤ ምክንያቱም ጉዳዩ እንደ አንዳንድ ተለዋዋጭ እይታ ያላቸው ፈላስፋዎችና የበርገር ወስዋሾች አባባል የኢኮኖሚ ወይ የቁጠባ ጉዳይ ሲሆን፤ እንደ አልማዝ በጠነከረው የሰፊው የኤርትራ ህዝብ አተያይ ደግሞ፣ ጉዳዩ በቀዳሚነት የድንበር ጉዳይ ሆኖ በሁለተኛ ደረጃ ግን የቁጠባ ጉዳይም ሊሆን ይችላል። ጉዳዩ ጫማ የመላስና ያለመላስ ጉዳይ መች ሆነና! “ብሓሶት’ዶ ከይትቅበር ሓቂ፣ ግዲ የብልኩምን ሓላፋይ ኢዩ ጭንቂ!” ይላሉ ጀግኖቻችን።

የኤርትራ ህዝብ ዜማ እንዲህ ይላል ንዶብ እንዲዩ ተከፊሉ ጅግና!”

በአልጀርሱ ብይን መሰረት ደንበርን በይፋና በወጉ በማካለል የሕግ የበላይነት ይረጋገጥ!
እያስተዋልናቸው ካሉት ከብይኑ አኳያ የሚደረጉ አንዳንድ እርምጃዎችን እንደግፋለን!
አለመሬቱ የሰፈረ ሰራዊት በይፋ በወጉ በፍቅር መንፈስ ወደ ሃገሩ ይመለስ! (ጠቅላዩና ባርቲያቸው ወደል ኃላፊነት ሊሸከሙ ይገባል።)
የኤርትራና የኢትዮጵያ ህዝብ ፍቅር ያብባል! (አንዳንዶች ትን ቢላቸውም፣ የኤርትራ ህዝብ የድንበሩን መካለል ክንዉን በአፋጣኝ ይሻል።)
viewtopic.php?f=17&t=171522&

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 08 May 2025, 08:02

ንጸጋም መገዱ

ጽምዶ ንኪዕወት ኣብ ፍቕሪ ሰሪቱ፡
ሰላም ንኪሰፍን ራህዋ ተቀኒቱ፡
ኵናት ንኪውገድ ኣብ ምሉእ ዞባና፡
ዲማርኬሽን ንግበር ንፍለጦ ደዶብና።

ቨርቺዋል ዲማርኬሽን ወሪዱ ኣብ ባይታ፡
ሽካላት ተጌሩ ዚድህሰስ ምልክታ፡
እንተዘይተዛዝመ ብይን ሄግ ብቐንዱ፡
ጽምዶኹም እንተኾይኑ ንጸጋም መገዱ፡
ከምጽምዶ ስዑዲያ ነይተርፍ ምቕዳዱ።

ሽዑ እኒ ኣይግዳዱ፡
“ተኾሊፍና” ቢልኩም ዳግማይ ክትቅልዱ፡
ዘየፍቅድ ኢዩ ሕጂ ተወሊዱ፡
ምውጥይጣይ ዚፍንፍን ኤርትራ ዝዓዱ!

viewtopic.php?f=2&t=361313

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 13 May 2025, 04:28

ትማል ከምዡይ እናበለ ብነዉራም መልሓሱ ዜሕተፍትፍ ዝነበረ ሃይለ መገሰም “ጀኖሳይድ’ዶ ካሕሳ’ዶ” እንተበለ የጸብቐሉ’ዶ? ቢልና ንሓትት ኣሎና ንሕና ኤርትራዉያን ደያኑ ማእከልን መስመርን ብኤርትራዊ ጭዉነት ሓበንን ፍናንን

ወዳጀ “ቦተሊከኛን ካድርን ምሁርን” መገሰም ጥረ ካድር! ክትጽመድ ድማ ደለኻ ምስ ደቂ ኤርትራ ሽኾር! እኒ ስታሊን ገብረስላሰ እንተተጸመዱ ኣዬኽፍኣሎምን ኢዩ፡ መርገጾም ኣብ ልዕሊ ሃገረ ኤርትራ ብጭራሽ ኣይለወጡን ንጹር ኢዩ። ቀዳሞት ቦለቲካዉያን መራሕቲ ክልቲኡ ህዝብታት ዚሰርሕዎ ጌጋታት ኪእረም፡ ከይድገምን እውን ከምዚጽዕቱ ገሊጹ’ዩ። ንትግባረ ፊዚካል ዲማርኬሽን እዉን ከምዝኣምኑሉ ገሊጮም ኢዮም። እንተ ንስኻ መገሰም ጥረ ካድር ግን “መተንፈሲ” ጥራሕ ኢኻ ትደሊ ዛሎኻ እምበር ጽምዶኻ ጽምዶ ሓቂ ኣይመስልን! ኣካይዳኻ ነዚዩ ዜነጽረልና። “ካሕሳ” ኪትብል ድማ ኣይትሓፍርን!

Please wait, video is loading...

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 14 May 2025, 03:53

ጥሬው የወያኔ ካድሬ ሃይለ፡ በትግራይ ህዝብ ላይ "ጀኖሳይድ" ተፈጽሟል። "ጀኖሳይድ" ፈጻሚዎች ደግሞ ብልጽግናና ሻዕብያ ወዘተ ናቸው ብሎ ይለፍፋል። ቀጥሎም

ሕወሓት ከብልጽግና ጋር ለመታረቅ፡ መጀመርያ ብልጽግና ንስሓ መግባት ኣለበት ይላል።

ሕወሓት ከሻዕብያ ጋር ለመታረቅስ መጀመርያ ሕወሓት ንስሓ መግባት ኣያስፈልገውምን? የሚለውን ጥያቄ ለመመለስ ግን ድፍረቱና ወኔው ቅንነቱና ቁርጠኝነቱ ኣይታይበትም።

ምክንያቱም ይህ ሁሉ የዓመታት ክስረት ያጋጠመው ሕወሓት የኣልጀርስን ውልና የሄግን ብያኔ ለመተግበር ቁርጠኝነት ባለማሳዬቷ ብቻ ሳይሆን እንቅፋት በመሆኗ ጭምር ነው።

ጠቅላይ ኣብዪ ስልጣን በወጡ ማግስት የአልጀርስን ውልና የሄግን ብያኔ እንደሚያከብሩ ቅልብጭብጭ ባለ ቋንቋ ገልጸዋል። ይህንንም ለመተግበር የኢትዮጵያን ሰራዊት ከኤርትራ ጋር ከሚያዋስነው ደንበር እንዲርቅ ትእዛዝ በሰጡ ማግስት፡ ሕወሓት እንቅፋት ሆና ተልእኮውን ኣስተጓጉላለች። ከዚያም ኣልፎ ጦርነት ተጭሮ በሚልዮኖች ሰላማዉያን ሰዎች ሰላባ ሆነዋል።

ሲጠቃለል ትግራይ ውስጥ “ጀኖሳይድ” ተፈጽሞ ከሆነ፡ ዋንኛው ተጠያቂ ብልጽግና ወይም ሻዕብያ ሳይሆኑ ራሷ ባቅሟ ማሰብ ያልቻለችው ሕወሓት ነች። ከሕወሓትም ውስጥ ዋንኛ ተጠያቂዎቹ አላስፈላጊ እልህ ውስጥ የገቡት ፖለቲካዊና ወተሃደራዊ ስልጣኑን የተቆናጠጡ ሰዎች ናቸው። ለምን ይዋሻል፡ ከጦርነቱ በፊት የኢትዮጵያ የሃይማኖት ኣባቶች ሳይቀሩ፡ የሕወሓትን አመራሮች ለመምከርና ለማለዘብ ጥረት ኣላደረጉምን? የኛው ብረዚደንትም የሕወሓቱን ቁንጮ ዶ/ር ደብረጽዮንን ኣልመከሯቸውምን?

ሕወሓት ያለ ኣንዳች ማቅማማት ፊዚካል ዲማርኬሽን እንዲተገበር ሙሉ ትብብሯን ብታሳይ ኖሮ ይህ የተባለው “ኣልቂት” ሊገታ ኣይችልም ነበርን? በመሆኑም

ጅራፍ ራሱ ገርፎ ራሱ ይጮሃል እንዲሉ፡ ትግራይ ውስጥ “ጀኖሳይድ” ተፈጽሞ ከሆነ፡ በትግራይ "ጀኖሳይድ" ዋንኛ ተጠያቂዋ ራሷ ሕወሓት ነች፡ ብለናል እኛ ኤርትራዉያን የመሃልና የመስመር ዳኞች፡ በተለመደው ኤርትራዊ ጭዋነት ኩራትና ትህትና ጭምር። ይህን ያልንበት ምክንያትም ቢያንስ ቢያንስ “የኛ ያልሆነውን ኣንሻም፡ የራሳችንን ደግሞ ኣሳልፈን ኣንሰጥም!” በሚል መርህ የሚታወቀው የ4 ሚልየኑን ኤርትራ ሰራዊት ትዕግስትና ጭዋነትን ጠንቅቀን ስለምናዉቅ ነው!

ሲጠቃለል ኣሁንም የቀጠናችን ዘለቄታዊ ሰላም “ፊዚካል ዲማርኬሽንን በመተግበር” ካልተጀመረ፡ ሳይጀመር ውድቀቱ ከወዲሁ የሚታይ የሸፈጥ ጽምዶ ነው። ‘ክልተ ጎራሓት ሓሙኽሽቲ ስንቆም’ እንዲሉ ከህዝብ ተጠያቂነት ለማምለጥ፡ ለህዝብ ሰላም ዘለቄታዊ መፍትሄ የሚያስገኝ እርምጃን ለመውሰድ አለመትጋት ትልቅ የታሪክ ትዝብት ውስጥ ይጥላል ለማለት ያህል ነው። [ኢናመሰግናሎን]

“ዘሊሎም ዘሊሎም ዘሊሎም ናብ መሬት” በለ ወዲ ትኹል!


Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 14 May 2025, 04:49

Meleket wrote:
14 May 2025, 04:43
ጽምዶ ምስ መን?

ምስቶም “ባሕሪ ኤርትራ ናይ ተጋሩ ኢዩ!” ዚብሉ እኒ መገሰም ጥረ ካድር ሃይለ ደደቢት’ዶ?

ጽምዶ ምስቶም “መተንፈሲ” የድልየና ዚብሉ ኣሕዋት Fiyameta ጓል ደደቢት ዶ? ካልእ “መተንፈሲ እንተረኺቦም ጽባሕ “ዓባይ ትግራይ” ዚብል ካሴት ኣእትዮም ከጽምሙና ንድሕር ዘይብሉ “ልሒቓን”ዶ?

ጽምዶ ምስቶም ውድብና ዝብልዋ ሕወሓት ትሕተተሉ ኵናትን ቅዝፈትን ዜጋታት ክልቲኡ ሃገራት ብ”ጄኖሳይድ” ዚብል መደናገሪ መናውራ ኪዕብልሉ ዚፍትኑ ጥፉሽ ካድራት’ዶ?



ሄ ሄ እቶም ደቂ ምድሪ ባሕሪ ደኣ "ፊዚካል ዲማርኬሽን ዘየቅድም ጽምዶ፡ ጽምዶ ሸፈጥ ኢዩ። ጽምዶ ናይ መንነት ቅልውላዉ ዛለዎም ‘ኣክቲቪስትስ’ ኢዩ!" እንደኣሎም ዚብሉ ዛለዉ!

ከምዡይ ገቢሩ ብረዚደንትና ቅድሚ ናይ ሕዪ ጽምዶ፡ ንሓናጺ ጽምዶ ምዒድዎም’ከ ለይነበረን ዲዩ? ልምንታይ ኢዩ ልሕሾ ለሎ!

ጽምዶ ምስ ስታሊን፡ ጽምዶ ምስ መድሕን ጽምዶ ምስ ግደይ ኣይጽላእን፡ እዚኦም ኣነቓቓሕቲ ትግራይ፡ ብፍትሓዊ ሰላም ዚኣምኑ፡ ብመሰረት ብይን ዶብ ናይ ሄግ ብምምላካት ዶባት ኣብ ባይታ ዝኣምኑ ጀናኑ ደቂ ትግራይ ኢዮም። ንስለ “መተንፈሲ’ ንምርካብ ምስ ደቂ ኤርትራ ኪጽመዱ ዘይደልዩ፡ ናይ ብሪንስብል ሰባት ኢዮም እሞ፡ ወትሩ ዓወቶም ተመኒናሎም ኣሎና፡ ንሕና ኤርትራዉያን ደያኑ ማእከልን መስመርን በቲ ልሙድ ኤርትራዊ ጭዉነት ሓበንን ፍናንን።

ስታሊን ኮነ መድህን፡ መድህን ኮነት ግደይ ተስፋይ በለጸኛ ጽምዶ ኣይኾኑን ዚምነዩ፡ እንታይ ደኣ ኣብ ሰላምን ፍቕሪን ምክባር ዶባትን ዚሰረተ ሓናጺ ጽምዶ እምበር፡ ክንድዝዀነ ሕዝቢ ኤርትራ ኣብ መበል 34 ዓመት ዝኽሪ ሃገራዊ ናጽነቱ ነዞም ወረጃታት ደቂ ትግራይ ኣብ ዘዝጥዕሞም ስፍራ ኣብ ጽምብሉ እንተዓደሞም ባህ ይብለና! እንተ መገሰም ጥረ ካድር ሃይለ ደደቢት ግን ቦለቲካዊ ቍማሉ ከራግፍን ክነጽህን ይግባእ! “ባሕሪ ኤርትራ ናይ ኤርትራውያን እምበር ናይ ተጋሩ ከምዘይዀነ ኪኣምን ይግባእ። እዚ ጥራሕ ኣይዀነን “ኣብ መሬት ትግራይ ‘ጀኖሳይድ” ተፈጺሙ ይብል እንተልዩ፡ ተሓታትነት “ጀኖሳይድ” ትግባረ ብይን ዶብ ብምዕንቃፍ ናብ ኵናት ከምዝእቶ ዝገበረት ውድቡ ሕወሓት፡ ካብ ሕወሓትውን ኣብ ሕልኽ ዝተኣልኸ ወተሃደራዊን ቦለቲካዊን ኣመራርሓ ሕወሓት እምበር ሻዕብያ ዀነ ብልጽግና ከምዘይኾኑ ኪስቖሮ ይግባእ ንብል ንሕና ኤርትራዉያን ደያኑ ማእከልን መስመርን በቲ ልሙድ ኤርትራዊ ጭዉነት ሃበንን ፍናንን።

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 15 May 2025, 08:24

መገሰም ጥረ ካድር ሕወሓት ሃይለ ደደቢ፡ “ካሕሳ ካሕሳ” እናበለ ዚጭርሕ ስለምንታይ ኢዩ? ጉዳዩ ካልእ ኣይዀነን “ሓባል በልያ ከይትቕድመኪ” ኢዩ ቍምነገሩ። እወ ሕወሓት ይግባይ ንዘይበሃሎ ቀያዲ ፍርዲ ሄግ ብዛዕባ ዶብ ኤርትራን ኢትዮጵያን ካብ ምትግባር ሓንጊዱ ኣብ ልዕሊ ሕዝቢ ኤርትራ ኮነ ህዝቢ ትግራይ ከምኡን ሕዝቢ ኢትዮጵያ እዚ’ዩ ተባሂሉ ኪግለጽ ዘይክእል ገበን ፈጺሙዩ። ድሕሪ ብይን ሄግ ንዝሰዓበ ኵናት ዞባና ተሓታቲ ንቅጽናን ሕልኽን ዝመለለይኡ ቄናን ፖለቲካዊን ወተሃደራዊን መርገጽ ሕወሓት ኢዩ። [4 ሚልየን ነጥብታት]

“ዘሊሎም ዘሊሎም ዘሊሎም ናብ መሬት!” በለ ወዲ ትዅል።

Meleket
Member
Posts: 4426
Joined: 16 Feb 2018, 05:08

Re: ሰሞንኛዉ ኤርትራዊ ግጥም ['ካሕሳ ካሕሳ' ይብል . . .] ንሃይለ ደደቢት

Post by Meleket » 17 May 2025, 04:59

Meleket wrote:
08 Jun 2018, 01:43
ንኽብሪ ብጽንዓት ንስለ ሓቂን ፍትሕን ርትዕን በጃ ዝሓለፉ ጀጋኑ ስውአት!!! ግጥሚ!

ይዘንቶ ይዘንቶ ይዘንቶ እቲ ዛንታ፣
ትስተዮ ማይ ህይወት ሃገር ብምልእታ፣
ንርኣዪ እንኪትርባዕ ናይ ሽርሒ ለቖታ፣
ንስማዕ እንከጕርዑ ብኣል ኢታ ሚታ።

ከቢሩ ኪነብር ሀገረይ ዶባታ፣
ንታሪኻ ይፍለጡ ኩሎም ዜጋታታ፣
ምድጋሙ ኪከኣል ናይ ትማሊ ያታ፣
ወነንቲ ምዃንና በዓል ስሉስ* ዋልታ፣ (ሰማይ-ምድሪ-ባሕሪ)*
ይዘንቶ ይዘንቶ ይዘንቶ እቲ ዛንታ።

ሓቂ ሒዛ ኤረይ ኪልዕል ርዝነታ፣
እታ ኣደ-ጥልመት ግን ኪረኣ ፍኹሰታ፣

ዝተቖማጥዐት ኣብ ስርቂ ኣብ ዝምታ፣
ወትሩ እንተምባሁቕ ትምነ ዘይናታ፣
ዓመጻ ይነገር ይገለጽ ብዓውታ፣

ይነገር ይዘንቶ እቲ ሓቀይና ዛንታ፣
መኣስ ዋዛ ኮይኑ እቲ ናይ ርእሲ ቅልስ ናይ ርእሲ ጸወታ።

ይጸወ ይጸወ ይጸወ እቲ ጽዋ፣
ከይዕብሉኸና ዶሮና ናይ ተምቤን ደሮና ናይ ዓድዋ፣

ወትሩ ኣብ ጸጽባሕ ሓሶት ዝፈጥርዋ፣
ሕጂ ማሕላ ጌሮም ደሓር ዝጠልምዋ፣
ምዃኖም ይነገር ይጸወ እቲ ጽዋ።

ንለመጭ መልሓሶም እንተኣመቀርዋ፣
ዓመጽቲ ክንሶም ከይመስሉና ጨዋ፣
ሰብ ክልተ ዓንዴል ከምታ ናይ ኣንጭዋ፣
እንኪከፍኦም ትግራይ እንኪጥዕሞም ሸዋ፣

መሽጐራጕር ዝልቦም ሓቂ ዝጠውይዋ፣
ምስባር ምስ ኣበየቶም ዝለዋውይዋ፣
ምዃኖም ይነገር ይጸወ እቲ ጽዋ፣
ይቆረስ ሃምባሻ ይቀዳሕ እቲ ስዋ፣
ይጸወ እቲ ጽዋ ይጸወ እቲ ጽዋ።

ይገንጸል ይነበብ ይዘንቶ እቲ ሰነድ፣
ፍቕሪ ጀጋኑና አባና ኪንብድበድ፣
ኩምራ ሓሶት ጉርሒ ብሓቂ ኪጭደድ፣
ብፍቕሪ ሀገርና ክንመክኽ ኽንነድድ፣
እቲ ሕውነትና ኪትርንዕ ኪስውድ፣
ብመብጽዓ ሓሶት ቀልብና ከይውሰድ፣
ንንብዓት ናይ ሓርገጽ ምእማኑ ከይልመድ፣
ብምስሉይ ጥበራ ቲ’ሰብና ከይስደድ፣
ይነበብ ታሪኽና ጸላኢና ይርዓድ፣
ሻምላ ሓቅነትና ንሽርሖም ይጨልግድ፣
ማዕጺድ ቅንዕናና ንተንኮላቶም ይዕጸድ፣
እቲ ህያው ታሪኽና በሪቑ የንጎድጉድ፣
ኩሉ መሳለጥያ ዘቃልሕ ይዋደድ፣
ዝወዓለ ይንገር ታሪኽና ይሰነድ።

ይዘንቶ ይሰነድ ይነገር ታሪኽና፣
ሓፊሮም ኪተርፉ ወዓገ ጋውና፣
ሓሶት ዘኾምስዑ ኪዘርጉ ፍቕርና፣
ንሕናስ ንሕና ኢና ጅግንነት ኣመልና፣
ብድሕሪት ዘይኮነ ንውቃዕ ግንባርና፣
ቀደም ኮነ ሕጂ ታሪኽ ምስክርና፣
እቲ ዝወዓልናሉ ኪፈልጦ ሕዝብና፣
ብዘይ ናይ ቃል ዓለም ከነዘንቱ ኢና፣
ንሱ ጸላኢና ትምበሉ ዚብለና።

ይዘንቶ ይነገር ይሰነድ ብወየ፣
ነፍሱ ንኪፍትሽ ብልሽው እንተጠዓየ።
ኪንሳሕ ኪዝክር መብጽዓ ቀደሙ፣
ከምሎም ከይኮነ ከየርሰሓ ስሙ፣
ከይተቖማጠዐ ሕጂ ደጋጊሙ፣
ብላዕ እናወሰደ ባህልና ሰሚሙ፣
ንሃብቲ ናይ ሃገር ንውልቃዊ ጥቕሙ፣
ሃነፍነፍ ከይበለ ኪቆጽር ከም ገዝሙ።

ይዘንቶ ይነገር ይሰነድ ብወየ፣
ያታ ተወሪሱ ፍቕሪ ምስ ፈረየ፣
ፍትሒ ንኪነግስ ከጉላዕልዕ ከም ስየ።

ይዘንቶ ይነገር ይሰነድ ብማሰ፣
መንከማይ በሃሊ እንተ ተጠዓሰ፣
እከይ ግብሪ ገዲፉ ሕዝቢ እንተከሓሰ፣
ብሥርዓት ይመዝገብ ይሰነድ እቲ ማሰ።

ስውእ በጃ- ሕዝቢ እንተተሞገሰ፣
ስንኩል ወዲሕዝቢ ግምጃ እንተለበሰ፣
ሕዝቢ እንተነበረ ሕጊ ከይጠሓሰ፣
ሓዲሽ ወለዶና ታሪኽ እንተወረሰ፣
ሸፈጥን ሸፋጥን ኩሉ ምስ ኣልገሰ፣
ከምቲ መብጽዓና ሕጊ ምስ ነገሰ፣

እቲ ረቒቕ ክብርና ተቓንዩ ብማሰ፣
ብምዑዝ ዜማታት ታሪኽ ምስዝቋሰ፣
ደዋኒ ምስልና ሽዑ ምሓልከሰ፣
ሓሞት ጸላእትና ሽኡ ምፈሰሰ።

ይዘንቶ ይነገር ይሰነድ ጨፈራ፣
ኣእዛንና ከይጸምም ብከንቱ ፈኸራ፣
ክንሰግሮ ንኩሉ ጽዉድ መፈንጠራ፣
ንመብጽዓ ሓሶት ነለሊ ጥበራ፣
ንቖቓሕ ንፈልጣ ብኣነፋፍራ፣

ጉርሒ ወዲ ጉርሒ ሱራ ንቡንቍራ፣
ዑፍና’ኳ ትፈልጦ ናቶም መናውራ፣
ስኑድ ፊደላትና ትእምርተ መጠራ፣
ንግዕዝ ፈጠርቲ ምስ ጉንዳ ካብ ሱራ፣
ምስቲ ጨናፍራ፣

ንምንጪ ጥበባት ነውሕዛ ከም ዛራ፣
ንቕርሲ ኣያታትና ዓቝርና ንሰትራ፣
ሓቂ ምስ ገለጽና ሓሶት ነሸቑርራ፣
ስሉም በዓትና መኽዘነ-ምስጢራ፣
ንሕና ኣግኣዝያን* እነውጽእ ሓራ፣ (ቕኑዕ ትርጉም አግኣዚ ንዝተረደኣኹም)
ንሕና ሰብ አዱሊስ ታሪኽ ንብርብራ፣
ንሕና እወ ሰብ ቦያ ቅርሲ ንምርምራ፣
ንሕና ሰብ ቢሻ ኢና ማዕድን ንፍሕራ፣
ንሕና እወ ሰብ ናቕፋ ስሕለትና ከም ካራ፣

መረሮም ኪብሉና ሕይወት ነመቅራ፣
እዝጊ ምስሰመራ ንሀገር ንፈጥራ፣
ብሓበን ወነንቲ ንሰማየ ምድራ፣
እንብጀወላ ኣብ ማእከለ-ባሕራ፣
ብእግርን ብርእስን ዚፍትን ኪወራ፣
ጥቁሉብ እነብሎ ወርዊርና ጭማራ፣
ንህና ዋልታ ሃገር ብፍቕሪ ንጠምራ፣
ወሊድና ዘዕኾኽና ካብሱራ ንሰውራ፣
ፍለጡና በሉ ንሕና ኢና ኤርትራ።

ይዘንቶ ይነገር ይሰነድ ብኣውሎ፣
ሓሳድ ጸላኢና ስምና ዝበለሎ፣
ንግሩም ምስልና ቀባኢ ጸሎሎ፣
ንንገሮ እቲ ሓቂ ብድሎ ብተሎ፣
ኣፋዊ ያታና ቲ ውሽጥና ዘሎ፣
ማንም ዘይኽእሎ፣
ንማሰ ንወየ ንጨፈራ ኣውሎ፣
ሰንሰለት ውርሻ ባዕልና ነልዕሎ፣ ባዕልና ነዕልሎ፣
እቲ መንነትና ብካልእ ከይጽሎ፣
ማሕላና’ዩ ንህና ኣብ ዘዝበረኸ መሊስና ክንሰቕሎ፣
ድንኳንና’ዩ ኣብ እምባ መን’ከ ኪኽውሎ!?!

ይዘንቶ ይነገር ይሰነድ ምሕሸ፣
ሎምዘመን ካብ ዓሚ ቁሩብ እንተሓሸ፣
ዓደይ ዓደይ ኪብል ዝተሰደ ዝገሸ፣
ኪረዝን ዝግባእ ባዕሉ እንተፈዀሰ፣
ኪእለ ኪጉሓፍ ብልሽው ዝጠስጠሰ፣
ሰሪሑ ዘስርሕ እንተ ተጣየሰ፣
ደም ናይ ጀጋኑና ከንቱ ነይፈሰሰ።


ይነበብ ይዘንቶ ይገለጽ እቲ ማህደር፣
መዝገብ ኣያታትና እቲ ወርቃዊ ደብተር፣
ብራና ናይ ኣበው መኽዘን ዓቢ ምስጢር፣
ታሪኽ ናይ ወደባት ብደቀባት ኪምርመር፣
ጓና ኣብ ማእከል ኣትዩ መታን ከየዕገርግር፣
ወጣም መጣቖሲ ምእንታን ኪሓፍር፣
ሓሶት እናዘርአ ንከየደናግር፣
ኣብ ክንዲ ዚስተር መጺኡ ከይግተር፣
ብዘይ ቃል ዓለም እቲ ሓቂ ይነገር፣

እቲ ውርዙይ ባህልና ኣብ ልብና ይስፈር፣
ይገንጸል ይዘንቶ እቲ ሓቀይና ማሕደር።


ንንበቦ ብዓውታ ይስረጽ ናብ ወለዶ፣
ኣብ ተግባር ነውዕሎ ናይ ቀዳሞት ምዕዶ፣
ሕድሕድ ንመራራሕ ብሓናጺ ጽምዶ፣
ኣብቲ ሓድነትና ፍቕሪ ኪእጐዶ፣
ኣብ ህድሞ ኣብ ኣግነት ትኹል ኩዱኩዶ፣
ታሪኽ ቀዳሞትና እስከ ነንጎድጉዶ፣
መገዲ ኣያታትና ብሓበን ንኺዶ፣
ጉጅምጅም ምስ ጓናስ ከላእ ይዋረዶ።


ይንገር ዝወዓለ ታሪኽ ከይስረቕ፣
ሓሳዊ ኪሕሱ ምእታን ኪስርነቕ፣
እልፊ’ዩ ታሪኽና ኣይንፍራሕ ከይጽንቀቕ፣
ኣመና ኣይንሰከፍ ኣመና ኣንይብቀቕ፣
ይሰነድ ታሪኽና ሓሶት ንኪብርቈቕ፣
ንወርቂ ሃገርና ህዝብና ኪውርቕ፣
ብወርቂ ሃገርና ሕዝብና ይወረቕ፣
ይነገር እቲ ሓቂ ሃገር ይነቓንቕ።


ኣብ መጋርያ ኣብ ባይቶ ሕዝብና ኪሟሙቕ፣
ቀቅድሚ ውድቀቱ ጸላኢ ኪጭነቕ፣
እቲ መንነትና መሊሱ ኪደምቕ፣
ኒሕ ናይ ወለዶና ምናዳ ከብረቕርቕ፣
ሪም ናይ ወለዶና ዝያዳ ኪጽብቕ፣
ሰረተ-እምነትና ዘልዓለም ነይንቕነቕ፣
ሓሞት ወለዶና ፈጺሙ ዘይጽንቀቕ፣
ብደመ ረሃጹ ታሪኽና ዚውርቕ፣
ዋሕስ ህላዌና ጅግና ኣሎ አብ ተጠንቐቕ፣
ጽኑዕ እምባ ኾይኑ እምባ ዘይንቕነቕ።

Post Reply